Διδακτέα ύλη στο τραγούδι και ύλη για τις εξετάσεις τραγουδιού

Η ύλη του τραγουδιού (όπως αυτή διδάσκεται στο Ωδείο Όπερα), είναι η παρακάτω:
Α ΕΤΟΣ

• Εισαγωγή στο φωνητικό όργανο (Vocal instrument)-Ανατομικά χαρακτηριστικά
• Σωστή στάση σώματος (Body posture)
• Αναπνευστικές ασκήσεις, εκγύμναση διαφράγματος, “στήριγμα” (Breathing control)
• Βασικές αρχές τοποθέτησης της φωνής/ φυσικά αντηχεία (voice placement)
• Εκγύμναση βασικών κινητών δομών (γλώσσα, μαλακή υπερώα κ.λ.π)
• Παραγωγή ήχου (Voice Production)
• Εισαγωγή σε βασικές αρχές ορθοφωνίας και άρθρωσης (στην ελληνική γλώσσα και αγγλική γλώσσα). (Speech training, Articulation)
• Η σημασία της σωστής και αποτελεσματικής φωνητικής προθέρμανσης με ειδικές ασκήσεις ήπιας κλίμακας (vocal warm-up)
• Παθήσεις των φωνητικών χορδών και πως να τις αποφύγουμε (Vocal diseases)
• Η σημασία της φωνητικής αποκλιμάκωσης (Vocal cool-down)
• Θέσεις της φωνής ή φωνητικές περιοχές (Vocal registers) /θωρακική ή στηθική-μικτή-κεφαλική.
• Ορισμός έκτασης (Vocal range) και “ωφέλιμης” έκτασης φωνής (Useful vocal range). Προσδιορισμός της “ωφέλιμης” φωνητικής έκτασης του μαθητή
• Προσαρμοσμένες, εύκολες φωνητικές ασκήσεις με τη συνοδεία πιάνου
• Εισαγωγή στο τραγούδι με επιλογή (του ειδικού καθηγητή) ενός ή δύο τραγουδιών, μικρού τονικού εύρους, με σκοπό την ελεγχόμενη ταυτόχρονη εφαρμογή όλων των εισαγωγικών ασκήσεων (αναπνοής, φωνητικής τοποθέτησης, ορθοφωνίας κ.λ.π)

Εξετάσεις: Οι σπουδαστές εξετάζονται σε ένα ή δύο τραγούδια της επιλογής τους

Β ΕΤΟΣ

• Αναπνευστικές ασκήσεις με αυξημένο βαθμό δυσκολίας (ενδυνάμωση διαφράγματος, αντοχή, ελαστικότητα, ελεγχόμενη δυναμική)
• Εκγύμναση βασικών κινητών δομών και έλεγχος/εναλλαγή θέσεων κατά βούληση (ρινική/φαρυγγική τοποθέτηση κ.λ.π)
• Αύξηση δυσκολίας φωνητικών ασκήσεων, αύξηση τονικού εύρους (παραγωγή υψηλότερων και χαμηλότερων συχνοτήτων)
• Kρατημένες νότες (κορώνες) με και χωρίς αυξομείωση έντασης και όγκου φωνής (δυναμικές), Eκφραστική σύνδεση διαδοχικών φθόγγων (“phrasing” ή “φραζάρισμα”)
• Βιμπράτο (vibratto). Έχουν όλες οι φωνές; Ασκήσεις ανάπτυξης και σταθεροποίησης.
• Ο ρόλος της δεύτερης φωνής, ακουστικές και φωνητικές ασκήσεις διφωνίας στο μείζονα και ελάσσονα τρόπο με τη βοήθεια του καθηγητή. Χειρισμός δυναμικών και διόρθωση τονικού ύψους στα δεύτερα φωνητικά (Backing Vocals).
• Εισαγωγή στη διαμόρφωση ρεπερτορίου (repertoire). Προσανατολισμός και επιλογή ρεπερτορίου προσαρμοσμένου στα χαρακτηριστικά και τις ειδικές δεξιότητες του σπουδαστή με τη βοήθεια του καθηγητή.
• Η επιλογή της τονικότητας (tonality) του τραγουδιού. Τι προσέχουμε και τι αποφεύγουμε.
• Προετοιμασία 10 και άνω τραγουδιών επιλογής, με εφαρμογή όλων των παραπάνω εισαγωγικών ασκήσεων.

Εξετάσεις: Οι σπουδαστές εξετάζονται σε 3-4 τραγούδια επιλογής, εκ των οποίων ένα τουλάχιστον ξενόγλωσσο, και ένα σε δεύτερα φωνητικά.

Γ ΕΤΟΣ

• Συνέχεια των αναπνευστικών και φωνητικών ασκήσεων με κλιμακούμενη δυσκολία και εναλλαγή ρυθμικής αγωγής.
• “Ψεύτικη” φωνή (falsetto), ποιούς αφορά και πού χρησιμοποιείται, ασκήσεις με τη συνοδεία πιάνου.
• Τραγούδι χωρίς τη συνοδεία οργάνου, “a cappella”. Επιλογή τονικότητας, σωματοποίηση ρυθμού, ρυθμική σταθερότητα. Τί προσέχουμε και τί αποφεύγουμε.
• Χρήση μικροφώνου. Τεχνική ενίσχυση της φωνής. Επιλογή του σωστού για μας μικροφώνου, τί πρέπει να προσέχουμε στις βασικές ρυθμίσεις. Προσοχή: το μικρόφωνο δεν διορθώνει τονικά λάθη, δεν υποκαθιστά τη φωνή.
• Χειρισμός μικροφώνου σε χαμηλές και υψηλές συχνότητες και σε αυξομειώσεις δυναμικής.
• Ερμηνεία στο τραγούδι. Ανάγνωση και ανάλυση στίχων, προσωπική προβολή και σωματοποίηση. Ερμηνευτικές αναπνοές, κοψίματα, ασθενείς και δυναμικές καταλήξεις.
• Άγχος στη σκηνή (stage-fright). Γιατί συμβαίνει και πως το χειριζόμαστε.
• Ασκήσεις εξάλειψης των συμπτωμάτων του άγχους και μεγιστοποίησης της απόδοσης υπό συνθήκες στρές.
• Προετοιμασία 15-20 τραγουδιών επιλογής, αυξημένης τεχνικής και ερμηνευτικής δυσκολίας, χωρίς και με χρήση μικροφώνου, εφαρμόζοντας όλα τα παραπάνω.

Εξετάσεις: Οι σπουδαστές εξετάζονται σε 5-6 τραγούδια επιλογής, αυξημένης τεχνικής και ερμηνευτικής δυσκολίας, εκ των οποίων το ένα είναι χωρίς τη συνοδεία οργάνου (a cappella).

Δ ΕΤΟΣ

    • Συνέχεια των αναπνευστικών και φωνητικών ασκήσεων αυξημένης δυσκολίας.
    • Φωνητικός αυτοσχεδιασμός (Vocal improvisation). Παραλλαγή και ανάπτυξη δοσμένης μελωδίας, ή φωνητικός αυτοσχεδιασμός σε δοσμένο αρμονικό περιβάλλον (harmonic environment). • Ασκήσεις με συνοδεία πιάνου.
    • Χρήση διαφορετικών φωνητικών περιοχών (vocal registers), ασκήσεις γρήγορης και εύκολης εναλλαγής των διαφορετικών περιοχών.
    • Σκηνική παρουσία. Πώς χειριζόμαστε τον εαυτό μας πάνω στη σκηνή. Κινησιολογικές συμβουλές, υιοθέτηση προσωπικού στύλ, ενδυματολογικές συμβουλές.
    • Μυϊκός έλεγχος της μάσκας. Ασκήσεις χαλάρωσης και ελαστικότητας. Οι ασυνείδητες “γκριμάτσες” και πώς να τις αποφύγουμε.
    • Ρεπερτόριο (repertoire). Μορφοποίηση ενός τελικού ρεπερτορίου προσαρμοσμένου στο σπουδαστή.
    • Προετοιμασία ενός προσωπικού δείγματος φωνής (demo) στο studio του Ωδείου Όπερα, με την καθοδήγηση του ειδικού καθηγητή.
    • Προετοιμασία 20-25 τραγουδιών επιλογής, αυξημένης τεχνκής και ερμηνευτικής δυσκολίας, εφαρμόζοντας και τα μαθήματα φωνητικού αυτοσχεδιαμού και τις εναλλαγές φωνητικών περιοχών εντός του ίδιου τραγουδιού.

    Απολυτήριες Εξετάσεις: Οι σπουδαστές εξετάζονται για το πιστοποιητικό σπουδών σε 7-8 τραγούδια επιλογής, εκ των οποίων τουλάχιστον 2 σε μορφή medley, ένα χωρίς τη συνοδεία μουσικών οργάνων (a cappella), και ένα με προσθήκη φωνητικού αυτοσχεδιαμού στην εισαγωγή ή στη διάρκεια του τραγουδιού.

    Επιστρέψτε στις πληροφορίες για τη Σχολή Τραγουδιού!

    Επικοινωνήστε με το Ωδείο Όπερα Αθηνών στο τηλέφωνο 210 8678239 ή συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα και θα σας καλέσουμε για να συζητήσουμε οποιαδήποτε πληροφορία χρειάζεστε

    Φόρμα εκδήλωσης ενδιαφέροντος