Carl Orff (1895-1982)
Ο Carl Orff (1895-1982) υπήρξε Γερμανός συνθέτης του 20ου αιώνα, γνωστότερος για το περίφημο έργο του “Carmina Burana”[1]. Εκτός από τη συνθετική του δραστηριότητα, ο Carl Orff ανέπτυξε μία πρωτότυπη και διεθνώς αποδεκτή μέθοδο μουσικής εκπαίδευσης για παιδιά (άλλα γνωστά εκπαιδευτικά συστήματα είναι η μέθοδος Kodaly, η μέθοδος Suzuki, κ.α.).
Το σύστημα Orff, όπως είναι κοινώς γνωστό, συνδυάζει τη μουσική με την κίνηση, τη δραματοποίηση και το λόγο, προσαρμοσμένα στον κόσμο του παιδιού, το παιχνίδι. Μέχρι το τέλος της ζωής του, ο Carl Orff εργαζόταν πάνω στην εξέλιξη και τη διάδοση της εκπαιδευτικής του μεθόδου. Η μέθοδος Orff (ο όρος μέθοδος στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν έχει την έννοια της εφαρμογής μιας συστηματικής προοδευτικής εκπαιδευτικής διαδικασίας στην επαφή του παιδιού με τη μουσική, αλλά περισσότερο αφορά γενικές αρχές και βασικά μοντέλα, που σχηματίζουν την “ομπρέλα” κάτω από την οποία εκπαιδευτές χρησιμοποιούν τη γνώση και τη διαίσθησή τους για να ανασύρουν και να εφευρίσκουν κάθε φορά δραστηριότητες και παιχνίδια για την ομάδα τους), αφορά την ένταξη της μουσικής γλώσσας στην καθημερινότητα των παιδιών, με τέτοιο τρόπο ώστε η όλη διαδικασία να είναι ευχάριστη, απαλλαγμένη από διακρίσεις και κρίσεις και κοντά στην ιδιαίτερη ψυχολογία και τις ανάγκες του παιδιού. Κατά τον Carl Orff, το να μαθαίνεις μουσική πρέπει να είναι τόσο φυσικό και αυτονόητο όσο το να μαθαίνεις τη μητρική σου γλώσσα. Η μουσική δεν πρέπει να συνδέεται με την πίεση της απόδοσης, με τη σύγκριση και το άγχος, αλλά με τη χαρά της δημιουργίας, της συνεργασίας και της ανακάλυψης.
Σε ένα άνετα και οικεία διαμορφωμένο περιβάλλον τα παιδιά παίζουν, έρχονται σε επαφή με μουσικά όργανα, προσεγγίζουν τη μουσική πράξη ατομικά και ομαδικά μέσα από ευχάριστες δραστηριότητες και μαθαίνουν τη χαρά της μουσικής πράξης. Ο Carl Orff θεωρούσε το ρυθμό μια φυσική αφετηρία της ανθρώπινης έκφρασης.
Τα όργανα που χρησιμοποιούνται κυρίως στις ομάδες μουσικής προπαιδείας είναι μικρότερου μεγέθους, απλά στο χειρισμό και τη μεταφορά τους και εύκολα στην παραγωγή ήχου: ξυλόφωνα, μαρίμπες, μεταλλόφωνα, μαράκες κ.α, χρησιμοποιούνται πιο συχνά στη μουσική εκπαίδευση σύμφωνα με το σύστημα αυτό, μαζί με σωματική κίνηση, χορό, τραγούδι κ.α.
Το τετράπτυχο: μίμηση-εξερεύνηση-αυτοσχεδιασμός-σύνθεση (δημιουργία) είναι ο κεντρικός άξονας της μεθόδου του Carl Orff.
Επικοινωνήστε με το Ωδείο Όπερα Αθηνών στο τηλέφωνο 210 8678239 ή συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα και θα σας καλέσουμε για να συζητήσουμε οποιαδήποτε πληροφορία χρειάζεστε