Έκταση φωνής
Ως έκταση φωνής εννοούμε το σύνολο, το εύρος των συχνοτήτων που μπορεί να παράγει το φωνητικό όργανο. Η πιο συνήθης χρήση και εφαρμογή του όρου “φωνητική έκταση” είναι στο τραγούδι. Και εκεί, όμως, η χρησιμότητα του όρου αυτού περιορίζεται κυρίως στην “ωφέλιμη φωνητική έκταση”, το σύνολο των συχνοτήτων δηλαδή που ο τραγουδιστής μπορεί να χρησιμοποιήσει ώστε να έχει το προσδοκώμενο αποτέλεσμα. Έτσι, όσον αφορά τους λυρικούς τραγουδιστές, των οποίων στόχος είναι, πέραν των άλλων, η φωνή, μη υποστηριζόμενη από τεχνικά μέσα (μικρόφωνο), να διαπεράσει ένα μικρότερο ή μεγαλύτερο ορχηστρικό σύνολο, “ωφέλιμη έκταση φωνής” είναι οι συχνότητες αυτές που εκπληρώνουν το στόχο, ενώ σε άλλα είδη μουσικής, όπου είθισται η τεχνική υποστήριξη της φωνής, η “ωφέλιμη έκταση φωνής” αλλάζει, συμπεριλαμβάνοντας συχνότητες πιο χαμηλές και ασθενείς, ή πιο ψηλές και αχνές.
Έχοντας υπόψιν τη γενική κατηγοριοποίηση ανδρικών και γυναικείων φωνών, μπορούμε να ορίσουμε την έκτασή τους ως εξής:
• Υψίφωνος (soprano): Ντο 4-Ντο 6 (όπου Ντο 4 είναι το 4ο Ντο που συναντάμε στο πιάνο ξεκινώντας από αριστερά στο clavier)
• Μεσόφωνος (Mezzo-Soprano): Λα 3- Λα 5
• Οξύφωνος (Tenoro): Ντο 3-Ντο 5
• Μπάσσος (Basso): Μι 2- Μι 4
Η παραπάνω εικόνα αφορά μια γενική κατηγοριοποίηση, και αυτό σημαίνει πως στην πράξη κάθε φωνή μπορεί να εκτείνεται σε χαμηλότερες ή υψηλότερες συχνότητες από τις ήδη δοσμένες.
Υπάρχουν πολλά παραδείγματα χαρισματικών ανατομικά φωνών που η έκτασή τους ξεπερνάει κατά πολύ τις δυόμιση οκτάβες μιάς μέσης φωνής. Μια απ’ αυτές ήταν και η πολύ γνωστή Yma Sumac[1], Περουβιανή soprano που έκανε μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του 1950. Η φωνή της είχε έκταση πάνω από 4 οκτάβες (κατ’ άλλους μπορεί να έφτανε και τις 5), από το Σι 2 του βαρύτονου έως το Ντο # 7, μια οκτάβα περίπου παραπάνω από μια μέση σοπράνο.
Η υψηλότερη νότα η οποία ζητείται συχνά από λυρικούς τραγουδιστές, συγκεκριμένα από τις σοπράνο, είναι το Φα 6 (ή κόντρα-Φα στην τραγουδιστική ορολογία), που ακούγεται από τη “Βασίλισσα της Νύχτας” στην Όπερα του Mozart “Ο μαγεμένος αυλός”. Αντίθετα, η χαμηλότερη νότα στο κλασσικό ρεπερτόριο είναι η Ρε 2 που τραγουδάει ο Osmin στη όπερα, επίσης του Mozart, “Η Αρπαγή απ’ το Σεράι”.
Επικοινωνήστε με το Ωδείο Όπερα Αθηνών στο τηλέφωνο 210 8678239 ή συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα και θα σας καλέσουμε για να συζητήσουμε οποιαδήποτε πληροφορία χρειάζεστε